Gå til main indhold

Trives med at hjælpe

Da Michael startede for mere end fem år siden var det mere stillingens udfordringer end at skifte IT ud med affald, der tiltalte hamMen som tiden er gået, er interessen for affald steget, så meget at han endda påvirker sine store børn om genanvendelse.  

Trives med at hjælpe  

Jeg så helst, at vi kunne have mødtes rigtigt til en kop kaffe, de her online møder skal jeg vænne mig til, siger Michael og den sætning beskriver meget godt, hvem Michael er som menneske og kollega. Et socialt menneske, der bedst trives fysisk blandt andre og ikke hjemme fra spisebordet. Størstedelen af Michaels dag går heldigvis med at kommunikere med mennesker, da han arbejder i kundeservice, hvor han tilbage i oktober 2015 startede i et vikariat. Det er sidenhen blevet erstattet med en fastansættelse og som han selv siger:  

affald blev bare mere og mere spændende, hvilket var lidt specielt, da jeg kom fra IT verdenen”.  

Da han trådte ind på VF første gang vidste han nærmest ingenting om affald, men her mere end fem år senere ved han mere end de fleste. Han trives, når han er ”hands on” med at hjælpe: 

  og det er med alle typer borgere og kunder, lige fra at have boksehandskerne på overfor en vicevært, at svare på spørgsmål fra gamle fru Hansen, snakke med folk fra kommunen og til at hjælpe en erhvervsdrivende, siger Michael 

 
Udfordringer og variation 

Da snakken kommer omkring, hvorfor Michael tilbage i 2015 sendte en ansøgning til Vestforbrænding fortæller han:  

Jobbeskrivelsen var som udgangspunkt rigtig spændende, den er dog blevet endnu mere spændende siden, men der var allerede den gang en god variation og udfordring i stillingen, siger Michael og fortæller at størstedelen af de opgaver han og kollegaerne løser i frontlinjen kommer fra kommunerne.  

Omkring 70-80% af alle opkald kommer fra vores kommuner ift. sortering eller andet. Udrulning af sortering er steget markant siden 2016, og det skaber mange flere spørgsmål”.  

Udover at servicere kommunerne agerer Michael og hans kollegaer også kundeservice for fjernvarme og drifter bl.a. også genbrugsstationsordninger 

Vi har altså i kundeservice fået flere typer af opgaver med tiden, hvilket både stammer fra at tiden har ændret sig og kollegaer, der har siddet med mere faste driftsopgaver, er stoppet, og derfor er de også kommet ind til os”, siger Michael og tilføjer:  

… så hvorfor bliver man egentlig siddende så længe samme sted … det er fordi det er spændende! Der er så mange forskellige opkald om alt muligtder gør, at det udfordrende, siger Michael og fortæller, at han gør sit ypperste for at levere en god kundeservice, selv når personen i den anden ende er i det ”røde felt”:  

Vi oplever nogle gange frustrerede kunder og borgere, hvor det nogle gange også kan blive personligt, men vi er klædt godt på bl.a. via kurser til at tackle disse situationer, så jeg er ikke nervøs og bliver heller ikke væltet af disse opkald… faktisk har jeg kun en gang på mine snart 5 et halv år knaldet røret på. Efterfølgende fik jeg dog også en personlig undskyldning fra personen og vi fik en god snak derefter”.  

 

Corona har også sine fordele 

CORONA har fyldt meget i næsten et år og har selvfølgelig ført negative ting med sig, men Michael fortæller her lidt om de positive ting det også har betydet for ham og hans funktion:  

”Corona er selvfølgelig ikke fedt, jeg er et socialt menneske, der trives bedst i et storrumskontor, så starten var selvfølgelig ekstra hård. Nu er vi heldige og kommer i dag lidt mere ind. Men når det er sagt, så synes jeg, vi tidligere har været meget låste i vores tankegang omat en arbejdsdag hjemme ikke var så godt … men allerede efter en måned inde i Corona, supporteret af en masse godt IT, så kunne vi sagtens arbejde hjemmefra. Fremadrettet efter Corona kan vi måske begynde at tage en dag hjemmefra, hvor vi går i lidt mere i backoffice-mode og løser de typer af opgaverDer synes jeg, Vestforbrænding har været dygtige til at stille ting til rådighed, så vi har haft en fornuftig opkobling, og så vores drift har kørt fuldstændig uændret.   

 

En fed arbejdsplads 

Michael har været på Vestforbrænding i fem et halvt år, kan sit kram og er ikke i tvivl om, at der også fremover venter udfordringer. Vestforbrænding er en super fed arbejdsplads, hvor jeg har nogle skønne kollegaerJeg brænder for affald. Det er røv spændende og sågar noget jeg herhjemme er begyndt at præge min store drenge med på hhv. 14 og 16 år, hvor vi har nogle spændende snakke om affald og genanvendelse. Så jeg nyder min tid her og ser, hvad fremtiden bringer af spændende udfordrende muligheder.