Gå til main indhold
7. oktober 2020

Ph.d. og truckcertifikat på CV’et

Anne Øster har en Ph.d. og en fortid i medicobranchen. Det lå derfor ikke i kortene, at hun skulle få truckcertifikat og et job på en genbrugsstation - og tilmed blive begejstret for det.

Et sygdomsforløb med stress gjorde det nødvendigt for Anne med et skifte i sit arbejdsliv og et farvel til medicobranchen. Hun kom i et praktikforløb som servicemedarbejder på Høje Taastrup Genbrugsstation i august 2019, og det gik så godt, at hun efterfølgende fik tilbudt en fastansættelse.


Gik ned med stress

Lange arbejdsdage, en konkurrencepræget kultur og mange timer ved skærmen var en dårlig cocktail for Anne. Efter flere år I medicobranchen, gik hun ned med stress, og alene tanken om at vende tilbage til branchen var helt uoverskuelig. Anne måtte derfor gå en ny veje.

”Jeg har altid være glad for at være udendørs og få frisk luft og dagslys. Jeg kom derfor i praktik som gartnermedhjælper på en kirkegård, og da det var slut, skulle jeg jo finde på noget andet. Jeg har altid gået meget op i genbrug og holder af praktisk arbejde udendørs”, siger Anne og fortæller, at jobkonsulenten derfor foreslog en genbrugsstation – et forslag, som skulle vise sig at være det helt rigtige for Anne.


Styr på maskinerne

Anne var ikke bilejer og havde derfor aldrig sat sine ben på en genbrugsstation, inden hun startede i praktik.

”Men jeg var ret glad for filmen, Blå mænd”, griner Anne og fortsætter: ”Og jeg går meget op i genbrug, så jeg tænkte, at det var værd at prøve. Jeg startede på Høje Taastrup Genbrugsstation i august 2019, og hurtigt efter var jeg på fuld tid”, siger Anne, der sågar købte en bil for at kunne komme til forskellige genbrugsstationer.

”Fra ikke en gang at eje en bil, har jeg nu bil, truckcertifikat og kører også andre store maskiner på pladsen”, siger Anne og indrømmer, at hun faktisk var lidt bange for det, da hun startede. ”Nu er der ingen problemer – og egentlig er det ret sjovt at styre maskinerne”, siger Anne.

Positivt arbejdsmiljø i et fantastisk team

Anne bliver indimellem mødt med en undren over sit jobvalg og spurgt, om ikke hun skal bruge sin uddannelse. Det lader hun sig ikke gå på af, for det vigtigste er at være glad i hverdagen – og det er hun nu.

”Jeg er virkelig glad for dialogen med kunderne. Der er altid en positiv stemning, og folk er rigtig søde. Jeg får en umiddelbar feedback på mit arbejde, og så giver mit job mening”, siger Anne og forklarer, at hun er meget social og derfor glad for det udadvendte arbejde og det tætte samarbejde med kollegerne i sit fantastiske team, der bemander fire genbrugsstationer i Høje Taastrup og Frederikssund kommuner.

”Der er ingen konkurrence mellem kollegerne. Vi hjælper hinanden, og jeg har aldrig oplevet så positivt et arbejdsmiljø som her”, siger Anne, der absolut ikke savner det konkurrenceprægede miljø, hun tidligere var en del af.

Men det er ikke fordi, Anne har noget imod at have travlt. Tværtimod. Hun kan faktisk bedst lide, når der er nok at se til. Og er der stille, så kan hun altid finde noget at lave på pladsen alligevel.

”Det er en helt anden slags travlhed end tidligere. Det er nemt at se, hvad vi skal lave, og hvornår vi er færdige. Og så har jeg fri, når jeg har fri. Det havde jeg ikke i mine tidligere job”, siger Anne, som nu er 58 år og bestemt regner med at blive i jobbet nogle år mere.

”Jeg har ikke tænkt mig at gå på efterløn – og jeg savner slet ikke jobbet i min gamle branche”, siger hun.


Anne er guld

Anne er langt fra den eneste praktikant, der har været tilknyttet en af Vestforbrændings genbrugsstationer, fortæller Annes leder, Michael Birch Karlsen.

”Typisk har genbrugsstationerne én praktikant ad gangen. Vi ser det som en del af vores samfundsansvar at hjælpe mennesker tilbage på arbejdsmarkedet. Ofte handler det om at få troen på sig selv gennem opgaver og gode kolleger”, siger Michael og forklarer, at mange praktikanter får job eller praktikforløb andre steder efterfølgende.

”Men én som Anne, der er så god i jobbet, er det bare om at holde fast i,” siger Michael og forklarer, at netop evnen til at tale med kunder og være serviceorienteret er en vigtig evne i jobbet som servicemedarbejder.

”Anne er guld”, konstaterer Michael.

 

Gå tilbage til nyheder