Genanvendelse af kaffekapsler

Producenterne bør tage ansvar for, at de produkter, de udvikler, kan genanvendes. Det mener Nespresso, der har gjort det muligt for deres kunder at indlevere brugte kaffekapsler til genanvendelse. Marketingdirektør hos Nespresso Danmark, Gitte Sarlvit, fortæller her historien bag.

— Af Julie Kirkegaard

Kaffedrikkende danskere har siden 2014 kunnet indlevere deres brugte Nespresso-kaffekapsler i Nespresso-butikker og -pop-up-stande landet over og således sikre, at de bliver genanvendt. Det kom i stand efter en lovændring, der giver virksomheder mulighed for at oprette private indsamlingsordninger for at genanvende emballage. Lovændringen blev bl.a. foranlediget af Nespresso, da den kommunale ordning ikke sikrer genanvendelse af små aluminiumspartikler. Når man genanvender sine Nespresso-kaffekapsler, bliver aluminiummet bl.a. brugt til fremstilling af nye aluminiumsprodukter, og kafferesterne bliver til gødning.


Kvalitet og miljø går hånd i hånd

Marketingdirektør hos Nespresso Danmark, Gitte Sarlvit, fortæller, at bæredygtighed er en integreret del af Nespressos forretning, men at det er mindst lige så vigtigt, at kaffen i de kapsler, de sender over disken, er af højeste kvalitet. Derfor bruger Nespresso aluminium til at forsegle kaffen:

”Aluminium er det bedste materiale til at beskytte alle de mange aromaer og smage, der er i en kaffe. Der er i omegnen af 900 aromaer i én kaffe, og dem bevarer vi bedst muligt ved at forsegle kaffen i aluminium,” forklarer Gitte Sarlvit og uddyber:

”Når vi vælger et materiale som aluminium, følger der et ansvar med, for metallet er meget ressourcekrævende at udvinde som råstof. Men genanvender vi det, er aluminium miljøvenligt, for det kan genanvendes i det uendelige.”


Ansvaret ligger ikke kun hos forbrugerne

Gitte Sarlvit forklarer, at Nespresso lavede et genanvendelsessystem, der går uden om de kommunale affaldsordninger, for at sikre, at kapslerne bliver genanvendt. Dermed viser virksomheden et eksempel på ansvar for hele produktets livcyklus – fra udvikling over produktion til distribution og genanvendelse. Ifølge Gitte Sarlvit kan man ikke alene placere ansvaret for at agere miljørigtigt på forbrugernes skuldre, for det handler i høj grad også om, at vrksomhederne stiller systemer til rådighed, der gør det muligt for forbrugerne at træffe et miljørigtigt valg.

“Som producent og forhandler af et produkt skal vi gøre det muligt for vores kunder at gøre det rigtige. Derfor designer vi kaffekapsler, der kan genanvendes, og derfor har vi valgt at give vores kunder mulighed for at levere dem retur efter brug,” siger Gitte Sarlvit.


Kaffekapsler i kredsløb

Gitte Sarlvit fortæller, at alle, der køber Nespresso-kaffekapsler, bliver tilbudt en gratis genanvendelsespose med en lille vejledning på, hvordan man bruger den. Derudover er kaffespecialisterne i butikkerne skolet til at hjælpe kunderne godt i gang.

”Vores kaffespecialister benytter enhver lejlighed til at fortælle om incitamenterne for genanvendelse. Og vi kan se, at jo nemmere, vi gør det for folk, desto mere genanvender de. Det er egentligt meget enkelt – folk vil gerne. Det er også derfor, vi har udviklet genanvendelsesposen. Den kan man nemt have stående under køkkenvasken og så aflevere de brugte kapsler, når man køber nye.”


Flere og flere indleverer kapsler

Gitte Sarlvit fortæller, at Nespressos kunder i højere grad vil være med til at tage et ansvar, og at antallet af indleverede kapsler er stigende. Nu bliver ca. 20 pct. af alle Nespresso-kapsler genanvendt i virksomhedens eget system. Men det er langt fra nok, påpeger Gitte Sarlvit.

”Vores målsætning er klart, at dén procent skal op, og vi arbejder hårdt på at gøre det så nemt som overhovedet muligt for vores kunder at aflevere brugte kapsler til genanvendelse. Derudover kunne en fremtidig løsning også være, at de kommunale affaldssystemer bliver gearede til at håndtere og genanvende affald som Nespresso-kapslerne,” afslutter Gitte Sarlvit.